أثناء الظلام الدامس تجد ضوء النجوم

و بين الأشواك تجد الزهورو بين الصعاب و المحن تجد الفنون


الرسومات بقلم : أميدوس













28 التعليقات:

غير معرف يقول...

ايه ده ؟؟؟؟
دا انت فنان بجد يا أميدوس
وحارمنا من كل الفن ده
انا مش عارفة مين دول بس بيتهيألى دا من كرتون
البنوته اللى فوق قمر قوى
ههههههههههههههههه
حلوة
مجاهد
هايل برافو عليك فكرة حلوة جداااااا
انك نشرتله بدل ما نقوله افتح مدونة
تحياتى

غير معرف يقول...

أنا أول تعليق:)
وتانى
اميدوس
ذاكر كويس ربنا ينجحك
مجاهد
ربنا يكرمك وشمس المدونة تفضل علطول منورة
شيل تأكيد الكلمة اللى فى التعليقات
تحياتى

مجاهد يقول...

friend4ever
كيف حالك؟
هههههههههههههههههه
شيل تأكيد الكلمه.
ما فهمتهاش فى الأول بصراحه
لكن فهمت
وأنا هشوف هشيلها إزاى لأنها بضيئنى برضه وانت عارفه انا جديد فى موضوع المدونات.:)
-------------------------------
ده أنا كمان بقوله(أميدوس) اعملك قسم لقصصك فى مدونتى...
ماحنا لازم نراعى ونفكر فى الاطفال برضه أكيد هيكونوا مبسوطين لما يقروا قصص أميدوس
شكرا لدعواتك الجميله هذه انا مبسوط جدا ان قريت تعليقاتك نورتى المدونه

أثمن من اللآلئ يقول...

هههه

حلوة قوي الروسمات ديه .. بس اللي معايا احسن .. في واحدة منها كنت حاطيتها صورة للطفل الداخلي بتاع اميدوس هيهيهي في موضوع بتاعة هو لوحدة

هههه بس ده علي المدونة .. وخلاص المدونة بقة إكسكلوسيف هيهيهي

خاصة يعني .. بس انا بعتلك الدعوة علي الإيميل اللي انت بعتهولي تقدر تدخل وتشوف البوست هيهيهي

تحياتي يا أميدوس :-)
لؤلؤ

jonoon 3aqel يقول...

يا سلام..الصور جميلة..
فنان ما شاء الله..
للأمام...

تحياتو لكم

غير معرف يقول...

شكرا ليكم كلكم
و طبعا ميت مليون شكر لمجاهد علشان حط الصور دية :)
علي فكرة الروسومات دية قديمة شوية من 2 سنتين رسمي اطور شوية في الفترة اللي فاتت :) بقييت بعرف ارسم "مانجا" كويس اوي

اوعي تفتكر اني قاصد المانجا اللي بتتاكل :) هيهيهيهيهيهيهي لا يا بابا لا مانجا دة الاسم اللي بيتقال علي الطريقة رسم الكرتون الياباني :) اللي بيتكير بعنين واسعة و كدة :)

و ماشي يا عم الاكسكلوسف :) محسسني ان المدونة بتاعتة بقت اغنية لعمرو دياب و حصريا علي قناة مزيكا :) هيهيهيهيهيهي طبعا تامدونة بتاعتك احسن من الاغنية بس برضة غريبة حكاية الاكسكلوسف

شكرا يا مجاهد و يا اثمن و فريندز بالاس :) هيهيهييهيهي علي رأي محمد سعد و ماي بي سون

سوري اني منت مختفي بس كان فية شوية مشاكل :)

اخوكم
amidos

غير معرف يقول...

اثمن مش عارف اكتب كومنت عندك واااااااااااااااااااااااء
وااااااااااااااااااااااااء

ابقي خليني اعرف :)

jonoon 3aqel يقول...

أثناء الظلام الدامس تجد ضوء النجوم
ـــ
وبين الأشواك تجد الزهور
ـــــ
وبين الصعاب والمحن تجد الفنون
ــ
أنا ما ركزتش في الجمل دي..تصدق صح...
الألم يفجر مواهب..
دا احنا شلة موهوبين و تلمينا على بعض..يا بختنا..هههه
و الله بجد..يا بختي أنا..
الحمدلله
ـــ
اميدوس..ان شاء الله تكون مشاكلك خلاص...راحت...

و انا خلاص.. اروح انام..
تصدقون..مهما أكون نعسان..ما بنمش قبل 3 الفجر..و انا يا حبة عيني اصحى من 8 الصبح..و ما بنمش قيلولة..
بس ما عليكم..في الويك اند أشحن و اخزن نوم جامد اوي..
يا الله..سلام يا طيبين

أثمن من اللآلئ يقول...

أميدوس ... معلش .. انا عملت كده علشان المدونة تكون أمان ليك ولغيرك

اتريق براحتك ... بس بعدين هتعرف

سلام ياعم اللمض

قريباً .. هتكون فيه سلسلة برامج تلفزيونية خاصة للتحدث عن المشكلة وكيفية الخروج منها.. وكانت لازم المدونة تبقي خاصة علشان الحاجت ديه خاصة

وزي ما انت عايز .. الحاجات ديه هتبقى

إكسكلوسف علي أثمن من اللألئ دوت كوم وبس

خلاص يا لمض

سلام
انا عدلت نظام التعليق لو واجهتك مشكلة ابقي قولي.

سلام

مجاهد يقول...

كيف حال الجميع
amidos
رسوماتك جميله جدا
فيها جمال وهدوء وبراءه وشقاوه
فأول ما ديتهالى قلت لازم الكل يشوفها
وكمان هى هتدى لمحه جماليه لمدونتى
أنا بشكرك على هديتك دية
سلامووووووووووووووووووز

مجاهد يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
مجاهد يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
مجاهد يقول...

maybe soon
friend4ever
أثمن وأميدوس
إستمتعت كثيرا بقراءة تعليقاتكم
ممممممممم فى ناس مختفيه كده
حساااااااااااااااااام
يابنى ابقى طمنا عليك ما تختفيش مره واحده كده بتوحشنا ياأخى
عمرررررررررررررررررر
عادتك ولا هتشتريها
الغائب العائد

البحث عن الذات يقول...

دوس
اخرج من البيبان بفن ورسم
طلع احساسك من قلمك
اصرخ دا الفن نعمه وسحر يملاك بلأمل
يرفعك للسما

رسمك جواه فنان بس قول اكتر ورينا ابسطنا وعرفنا

منتظر شغل اكتتتتتر والوان كتييير

البحث عن الذات يقول...

دوس
اخرج من البيبان بفن ورسم
طلع احساسك من قلمك
اصرخ دا الفن نعمه وسحر يملاك بلأمل
يرفعك للسما

رسمك جواه فنان بس قول اكتر ورينا ابسطنا وعرفنا

منتظر شغل اكتتتتتر والوان كتييير

غير معرف يقول...

شكرا يا باحث عن الذات :)
علشان تعرف انا معجب اوي برسمك جدا :) و نفسي يبقي رسمي و لو ربع من بتاعك بس انا مبرسمش الا تفاريح كدة دة بسبب الدراسة بتاعتي (برسم لما اكون مش فاهم في المحاضرة فا بدل ما انام اعد ارسم اصل شكلها هيبقي بايخ لو نمت قدام الدكتور هيهيهيهيهي) اما الصور دية كنت رسمها في الاجازة من سنتين لما كنت لسة اخدها فمكنتش مكتئب فاعت ارسم :)

و انا كان نفسي اعلق علي البوست بتاعك بس مكنتش عارف اقولك اية بجد

و شكرا علي الكومنت بتاعك يا رب اعرف ارسم زيك كدة
دة من الحاجات اللي نفسي اعرف اعملها بس مش مشكلة انا بحب ارسم كرتون :)

غير معرف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
jonoon 3aqel يقول...

هههههههههههههههه
ميدو..( دلع اميدوس)..انا قريتها..
هههه..لا تعليق سوى هههه...
مجاهد..عامل ايه؟ ان شاء الله امورك طيبه...
انا قلت أسلم و اشوف المدونة عامله ايه..
اتمنى ان الحوار يتجدد..
يا الله..سي يو.. كلكم..

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصراحة من اللي قريته هناك حبيت اعرفك و لقيتني عندي حق في تفكيري دا :) -من المرات القليلة يعني اللي احس اني صح-

الصورة الي في الصفحة الرئيسية حلوة اوي و الآيتين لا املك الا صدق الله العظيم الحليم العفو الكريم :)

الحمد لله ان الله هو الله
---------------------------
اثناء الظلام الدامس تجد ضوء النجوم ،،
اقولك حاجة هي اللي جت في بالي لما قريت الجملة دي

لما بتقوم تصلي الفجر في وسط الظلام لو بتصلي في اوضتك والنوم مطفي اول ما بتحط السجادة و تقف وتستعد لتكبيرة الاحرام الاوضة بتنور بجد مش علشان هتصلي بجد بيجيلها نور صحيح مش نور جامد بس بتكون شايف تفاصيل السجادة و تفاصيل الاوضة لو بصيت حوليك ... نور في وسط ضلمة ((رد فعلي علي الجملة اتمني اكون عبرت عنه زي ما بحسه))


بين الصعاب والمحن تجد الفنون ،، غصب عنك بتلاقي نفسك بتطلع همك في حاجة سماع الناس فن ، الرسم فن ، التواصل مع الاخرين فن ، الكتابة فن ، مساعدة الاخرين فن ،، اشياء عديدة اعدها من مشتقات كلمة فن
قد نختلف في التعريفات و لكن تجمعنا اشياء عديدة و ان اختلفت كلها فيبقي حبنا لله :)

اشكرك انك سمحتلي اقول الكلام دا
______

اميدوس حبيته من كلامه حسيت اني اعرفه من زمان حسيته نقي و جواه طيب و حد ترتاحله

كمان رسمه جميل و بس الكارتون دا جديد عليا بعشق القديم منه غير الشخصيات الجديدة و خصوصا اللي بيحكي عليها الياباني اللي الكارتون بتاعها بيجيب صداع من كتر الفلاشات و السرعة و الضرب والدم... ماله توم اند جيري يعني :)

اخدها من قصيرها و استاذن علشان شكلي وحش وانا زي اللي ما صدقت ارغي كده

اعذرني :)

مجاهد يقول...

مرحبا بك فى مدونتى
أنا سعيد جدا لزيارتك
وأتمنى أن تتكرر
وشعرت وفهمت إحساسك بكلماتى
تعرفى لولا وجود الأمل فى قلبى لم أكن أستطيع أن أجاهد فى حياتى هذه
وجود الأمل فى قلبى يعطينى دفعه وقوة ومثابره للأمام وقدره على التغلب على الصعاب أخشى دائما ان يتسلل اليأس إلى قلبى إنعدام الامل فى قلبى معناها ضعفى
فأنا أستمد الامل من الله ومن يحبوننى من الناس

غير معرف يقول...

الله المستعان علي ما تصفون :) صدق الله العظيم

كل اما تلاقي روحك بتفقد الأمل ألجا لله ناجيه روحله كلمه توسل اليه ابكيله تضرع اليه تصدق حتي لو حسيت في لحظة يأس انك مش عايز تروحله قوله ساعدني محسش كده

محدش فينا مش بتيجي عليه لحظات كده بس تعرف ان الاستغفار باليقين ليه مفعول السحر واسال مجرب

ممكن ادعو الله بحاجة نفسي اوي تتحقق دلوقتي و احس انها مش هتتحقق بقيت استغفر الله اد ما ربنا يقدرني بنية ان جزاء الاستغفار دا رينا يحققهالي (ولو تعرف اد ايه بتكون الدعوة دي هينة اوووووووووي علي الله بتكون كلمة بتمني اسمعها و ربنا بيستجيب علشان هو اعلم بينا حتي مننا)

في اغبي اللحظات بقول لنفسي طول ماربنا سايب في النفس طالع نازل يبقي هو عايز مني حاجة ولو مش عارفاها في اللحظة دي يبقي لازم اسأله علشان يدلني

أسال الله ان يثبت قلبك علي ما يرضيه عنك فهو نعم المجيب :)

غير معرف يقول...

مجاهد
جمعة مباركة
ربنا يتقبل ويجعل لك فيها دعوة مستجابة
لا تنسانا من دعائك
زهرة نورتى هنا
تحياتى

مجاهد يقول...

لا تقلقى لم أنسى أبدا
friend4ever

غير معرف يقول...

مجاهد
مالك زعلان ليه
انا زعلانه لانك زعلان
اكتب يمكن الكتابة تخفف عنك
ربنا يكرمك ويسعدك
تحياتى

غير معرف يقول...

وانا كمان عايزين نتطمن

ربنا يفرج كربك ويجعل ألمك في ميزان حسناتك

مالك؟؟

مجاهد يقول...

friend4ever
شكرا لك
حاضر سأكتب
-----------
زهره
شكرا لك أيضا
ستعلمى كل شىء
------------
أمين لدعائكما

غير معرف يقول...

مهما كان اللي حصل

فكر انت نيتك ايه دلوقتي و عايز ايه

لو فكرت ودورت في ضميرك انت دلوقتي عايز تعمل ايه مش هتزعل اوي كده

دا انت مجاهد يعني اول من هتجاهد الناس و بعدهم نفسك

انت ابتديت بنفسك وكان العادي تلاقي في السكة ناس تجاهد فيهم و ناس تجاهد معاهم

يا ريت تتكلم علشان تفضفض و مين عارف مش يمكن ترتاح :)

كمان عقل علي عقل بيفكروا احسن و التفكير بصوت عالي كمان ليه فوائد كتيرة

مستنيينك :)

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.